Jak często oczy dorosłych, rodziców, dziadków nastawione są na wynik dziecka❓
Jak często po zawodach dorosły pierwsze o co pyta swoje dziecko jest czy wygrałeś, czy przegrałeś❓
Jak często dziecko wracając z zawodów a nawet treningów pytane jest: ile strzeliło bramek, ile zdobyło punktów, ile minut grało, jak szybko pobiegło/pływało❓
Jak często rodzic przychodząc na trening swojego dziecka chce realnych postępów tu i teraz❓
Jak często trener za wszelka cenę chce wygrać ligę, krzycząc i popędzając zawodników❓
Jak często widziałeś łzy dziecka po przegranym meczu/zawodach❓
A, czy zastanawiałeś się kiedyś po co dziecko przychodzi na trening❓
Wyjaśniamy.
[Dr. Robert Kegan’s Theory of Adult Development]
W procesie treningowym dziecko 4-14 lat przychodzi na trening po:
1️⃣ RUCH – dokładniej ma potrzebę ruchu. Ruch jest formą poznawania świata, zdobywania kompetencji.
Kolejno
2️⃣ EMOCJE – odczuwa paletę emocji (złości, strachu, lęk, wstydu, radości, szczęścia itd.). Rozumiejąc swoje emocji i emocji innych lepiej postrzega sytuacje i odpowiednio na nie reaguje.
3️⃣ NAUKĘ – UCZENIE SIĘ (TRYB IMPERIALNY) – Zdobywa umiejętności, rozszerza swój zasób wiedzy. Skutek – wyższa pewności siebie.
4️⃣ RELACJE – z partnerem treningowym, trenerem, rodzicem itp.
5️⃣ PRZYNALEŻNOŚCI DO INSTYTUCJI/KLUBU
6️⃣ WYNIK/REZULTAT
☝️Dziecko jest w treningi samoskuteczności, a nasze nieodpowiednie pytania sprawiają, że WYNIK postrzegany jest przez nich jako najważniejsza część sportu.
🙏Dajmy dzieciom cieszyć się sportem, bo wynik nie jest teraz ważny.